×

A megadott időközökön kívül 0-24-ben szerződéses partnereink a szerződésben megadott e-emailben és telefonon érhetnek el minket. Rendszergazda szolgáltató cég vagyunk, ezért irodánkba előzetes bejelentkezés szükséges!

1Központi tel.: +36 1/445-0006
2ugyfelszolgalat@vipit.hu

ÜGYFÉLSZOLGÁLAT

Hétfő-Péntek: 8:00 - 18:00
Szombat: 9:00 - 13:00
Iroda: 1037 Budapest, Bécsi út 324.

Home Office, avagy hogyan dolgozz otthonról, gyakorlati rendszergazda tanácsok

Nincs két egyforma hálózat rendszergazda szemszögből, de a távoli elérésnél némileg egyszerű a képlet. Két csoportba sorolhatjuk a távoli elérést vannak a vastag és úgynevezett vékony klines alkalmazások.

Arra a kérdésre, hogy hogyan dolgozz otthonról nem tudunk válaszolni, de azt, hogy hogyan állítsd be az informatikai rendszered távoli elérésre, vagy milyen olcsó hardverek beszerzését kellene megfontolni azt pontosan tudjuk.

Cikkünk olyan cégeknek/vállalkozóknak készült ahol nincs rendszergazda
és önerőből akarják megoldani a távoli hozzáférést. Ahol van informatikus azok ne olvassák tovább!

Hogyan kezdjünk neki a Home Office-nak?

Azt szögezzük le az elején, hogy nem létezik olyan program amit a rendszergazda ne tudna beállítani
távoli használatra! Az már más kérdés, hogy milyen biztonsági szinttel lehet ezt megtenni.

01

Határozzuk meg mit akarunk elérni távolról

Ehhez a lépéshez nem kell rendszergazdának lenni, elegendő csak átgondolni melyek azok a programok amit napi szinten használunk az irodai számítógépen, munkavégzés közben.
  • Tegyük fel, hogy Word, Excel, Levelezés esetleg pár pdf megnyitása és mondjuk a vállalatirányítási rendszer használata a napi rutinfeladatunk. Ebben az esetben vékony kliensről beszélhetünk és elnegendő a VPN használata.
  • A másik véglet például a pénzügyes kolléga már nem mondhatja el magáról, hogy alap Office csomagot használ, neki már szüksége lesz a könyvelő, számlázó programra is. Ezek a programok ideális esetben és egy átgondolt rendszergazdai környezetben a szerverről futnak és javarészt valamilyen adatbázisban tárolják az adatokat. Itt vastag kliensre megoldásra van szükség.
02

Távoli eszközök

Nagyon egyszerű a feladatunk, mert gyakorlatilag internetképes eszközökre van szükség. Számítógép, notebook, sőt még tableten és telefonon is lehet csatlakozni egy védett hálózathoz és elindítani bizonyos erőforrásokat. Az internet sávszélesség mellékes jelen esetben, mert ma már nem használnak betárcsázós internetet, egy mezei mobil internet csomag is megfelelő, feltéve, hogy legyen térerő az adott helyen.
03

Milyen informatikai eszközök állnak a rendelkezésünkre?

Ha idáig eljutottunk és meghatároztuk a programokat, rendelkezünk megfelelő hardverekkel akkor mérjük fel, milyen eszközeink vannak az irodában. Szintén kis szakértelemmel eldönthető, de nagyon is fontos szerepe lesz a későbbiekben. Mivel az irodához akarunk csatlakozni, ellenőrizni kell a vállalati router "minőségét".
  • Ha a szolgáltató biztosította számunkra, akkor esélytelen, hogy biztonságos VPN-t tudjunk alkalmazni. A legtöbb ilyen router még a WiFi hálózatok kezelésére is alkalmatlan 10 felhasználó felett. Ide tartoznak az 5-10 ezer Ft-os hálózati eszközök is. (internetes kereséssel gyorsan kiderül mennyibe került a routerünk)
  • Ha olyan gyártót látunk, hogy Mikrotik, Ubnt, Cisco, Synology vagy Draytek akkor nagy valószínűség szerint megfelelő hardverrel rendelkezünk.
Ezen a ponton el kell dönteni, hogy biztonság vagy költséghatékonyság.
  • ha IT biztonság akkor titkosított VPN csatornára van szükségünk, az irodai és a mi hálózatunk között,
  • költséghatékonyság szempontjából a Windows távoli asztal, vagy valamilyen hasonló program, pl. Teamviewer, LogMeIn vagy Anydesk is megteszi.
04

Kialakítás

Ha eldöntöttük a fentieket és minden részlet adott, akkor nincs más hátra, mint telepíteni és fogadóképessé tenni az  irodai számítógépeket, hálózatot, NAS-t a távoli munkavégzésre.

Rendszergazda nélkül akarom összerakni

Variációk, lehetőségek távelérésre, gyakorlott felhasználóknak!

Előnyök

  • Vastag és Vékony klinses progok futtatására is alkalmas.
  • Nem kell a routert beállítani, elég egy internet hozzáférés
  • Gyorsan és egyszerűen használható
  • Otthoni felhasználásra egy ideig ingyenes
  • Fájlok is küldhetőek számítógép és számítógép között
  • Megbízható és gyors működés, akár mobilnettel
  • Telefon, tabletről is irányítható az irodai számítógép

Hátrányok

  • Több gépre való csatlakozás után egy idő után letilt
  • Az irodai gépnek folyamatosan bekapcsolva kell maradnia
  • Drága licenc a versenytársakhoz képest
  • Több gépre való csatlakozás után egy idő után letilt

Teamviewer telepítés

  1. Töltsd le a Teamviewer oldalról a programot. https://www.teamviewer.com/hu/letoltes/
    Jótanács: minden program beszerzését a hivatalos weboldalról kell kezdeni!
  2. Indítsd el a telepítést, szükség lesz az irodai és a távoli gépen is a telepítésre.
  3. Hozz létre egy fiókot mondjuk az irodai gép telepítésekor a videó alapján és ha az otthoni, home office számítógépnél is eljutottál addig a pontig akkor jelentkezz be a korábban létrehozott fiókkal.
  4. Csatlakozáshoz nem kell mást tenni, mint megnyitni a Teamviewer-t és a Számítógépek & Kapcsolatok menüpontban kiválasztani a távoli számítógépet.

Előnyök

  • Vastag és Vékony klinses progok futtatására is alkalmas.
  • A Windows beépített része, nem kell telepíteni
  • Felhasználó és jelszó után gyorsan és egyszerűen használható
  • Fájlok is küldhetőek számítógép és számítógép között
  • Mobilnettel is tökéletesen használható

Hátrányok

  • Nem biztonságos, a zsaroló virusok is bejöhetnek rajta!
  • Az irodai gépnek folyamatosan bekapcsolva kell maradnia
  • Routert kell hozzá konfigurálni, vagy VPN-en keresztül
  • A beállítása, router és alap Windows szakértelmet kíván

Nagyvonalakban, mivel minden router más és más!

    1.  Irodai számítógépednek adj fix IP címet, tanácsként nézd meg mi a jelenlegi és ha ugyan azt állítod be akkor biztosan nem lesz ütközés a hálózatban!
      VezérlőpultMinden vezérlőpultelemHálózati és megosztási központ <- Adapterbeállítások

    2. Kapcsold be a Windows távoli asztalt, hogy tudj csatlakozni
      VezérlőpultMinden vezérlőpultelemRendszer <- Távoli beállítások
    3. Windows tűzfal beállítása, mivel nem tudjuk milyen hálózatokból fog érkezni az adatcsomag, így minden hálózatból engedélyeznünk kell a hozzáférést.
    4. Ha van az irodában FIX IP CÍM, (ez rajta van a szolgáltatótól kapott számlán) akkor pl. az http://azenipcimem.hu/ oldalon ellenőrizni tudjátok, hogy mi is az. Ha viszont nincs, akkor szükségetek van egy dinamikus DNS szolgáltatásra. Mi a https://www.noip.com/ -ot használjuk, van ingyenes 30 napos verziója, ami a lejárat után is az, de egy e-mailben meg kell erősíteni, hogy továbbra szükséged van rá.
      Ne felejtsd el beállítani a routerbe, vagy a gépedre, hogy mindig frissítse az IP címedet.
    5. Router beállítása: Kell legyen egy NAT, Portforward fül a router adminisztrációs felületén. Ebben nem tudunk segíteni, mert minden router más, így egyedül kell megugrania mindenkinek ezt a lépést!
      Tipp: a Windows távoli asztal a 3389-es tpc portot használja ez lesz a "destination" port, de az internet felől javasoljuk 10000-65000 közöttre tenni a "Source" portot biztonsági okokból.
    6. Távoli asztal megnyitása a Home Office gépen: startmenüben beírva a keresőbe, találjátok meg távoli asztali kapcsolat néven.

      Magyarázat: az első szekcióban az IP címed VAGY a dinamikus dns nevednek kell szerepelnie. A kettőspont után pedig a routerben választott Source portot kell beírnod.

Előnyök

  • Titkosított, biztonságos csatorna az irodával
  • A felhasználóknak könnyű használni
  • Teljesen ingyenes a kliens és szerver része is
  • Fájlok is küldhetőek számítógép és számítógép között
  • Rendkívűl megbízható, mobil nettel is használható
  • Irodai szerver fájljainak elérésére tökéletes

Hátrányok

  • Általában csak vastag klinsként használható
  • Telepítése és beállítása kezdő rendszergazda szintet igényel
  • Általában kombinálni kell más megoldásokkal is
  • Komolyabb routerre van szükség

OpenVPN beállítása

Ennél a résznél el kell szomorítanom azokat akik a biztonságos VPN-t választották volna, mint távoli céges elérést. Találkoztunk már olyan rendszergazdával akinek nehézséget okozott. Az interneten rengeteg leírás van angol nyelven, hogy hogyan is épül fel és mit kell tenni azért, hogy működő képes legyen, javaslatom egy Mikrotik router beszerzése, kb. 15-20e Ft-os beruházást jelent és 10-15 főig tökéletesen kiszolgálja a hálózatot.

Ha valaki látja magában az elszántságot akkor ezzel a sorozattal érdemes kezdeni

Előnyök

  • Elég egy számítógépnek bekapcsolva maradnia
  • Titkosított, biztonságos csatorna az irodával
  • A felhasználóknak könnyű használni
  • A Windows beépített funkció, a VPN pedig ingyenes
  • Fájlok is küldhetőek számítógép és számítógép között
  • Rendkívűl megbízható, mobil nettel is használható
  • Irodai szerver fájljainak elérésére tökéletes
  • Rendszergazdának elég egy gépet felügyelnie
  • Költséghatékony, nincs többgépes áramfogyasztás

Hátrányok

  • Telepítése és beállítása kezdő rendszergazda szintet igényel
  • Komolyabb routerre van szükség
  • Egy erősebb gépet, vagy szervert esetleg virtuális gépet kell kinevezni a feladatra

OpenVPN + Terminálszerver

Havidíjas rendszergazda Ügyfeleink 90%-ának ezt a kombinációt javasoljuk és alkalmazzuk. A legbiztonságosabb és legsokoldalúbb használatra van kitalálva. Minden általunk karbantartott cégnek ez az első lépése amit beállítunk, mivel mi is ezeken keresztül érjük el a szervereket.

A bejegyzésben nem szándékozunk kitérni, egy- egy beállítás részletes leírására, mert végtelen számú variáció létezik, inkább arra akartunk rávilágítani, milyen lehetőségeink vannak a távoli, home office beállítására. Ha valaki elakadna, vagy szüksége lenne rendszergazda segítségre keressen meg minket facebook oldalunkon vagy elérhetőségeink egyikén és amint időnk engedi válaszolunk!

TOP